Albert Einstein

 

Vallás és tudomány           A kutatás vallásossága             Az élet értelméről

 

Az alábbi írásokat a magyar és a nemzetközi szerzői jog védi.

A magyar szövegek forrása: Albert Einstein válogatott írásai. Budapest: TYPOTEX KIADÓ, 2005.

 A jelen internetes szövegek csak oktatás és egyetemi tanulmányok céljából használhatóak és sokszorosíthatók.

 

VALLÁS ÉS TUDOMÁNY

 

Az ember minden cselekedete és találmánya érzett szükségleteinek kielé­gítésére és fájdalmának csillapításra szolgál. Ezt mindig szem előtt kell tartani, ha a szellemi mozgalmakat és azok fejlődését meg akarjuk érteni. Mert az érzés és a vágy minden emberi törekvés és alkotás motorja, még ha ez utóbbi oly fenségesnek is tűnik föl számunkra. Melyek tehát azok az érzések és szükségletek, amelyek az em­bert a vallásos gondolkodáshoz és a szélesebb értelemben vett hit­hez vezették? Ha tüzetesen megvizsgáljuk a dolgot, hamarosan lát­ni fogjuk, hogy a vallásos gondolkodás és élmény bölcsőjénél a leg­különbözőbb érzéseket találjuk. A primitív kultúrákban elsősorban a félelem az, ami a vallási képzeteket előidézi. Az éhségtől, a vadálla­toktól, a betegségtől, a haláltól való félelem. Minthogy a létnek ezen fokán az okozati összefüggéseket még kevésbé látja át, az emberi szellem maga talál ki többé-kevésbé önmagához hasonló lényeket, amelyeknek akaratától és cselekedeteitől a rettegett élmények függenek, s akiknek jóindu­latát azzal nyerheti meg, ha bizonyos dolgokat cselekszik, és olyan áldozatot hoz, amelyek a nemzedékről nemzedékre szálló hit szerint e lényeket megszelídítik, illetve az emberekkel szemben jó­indulatúvá teszik. Ebben az értelemben a félelem vallásáról beszé­lünk. Ez nem mesterségesen jön létre, de állandósul a külön papi kaszt kialakulása által, mely kaszt azután közvetítőnek játssza ki magát a nép és a rettegett lények között, és erre alapítja hatalmi helyzetét. Igen gyakran a más tényezőkre támaszkodó vezér vagy uralkodó - illetve a kiváltságos osztály - világi uralmának megerősítése érdekében a papi teendőket is ellátja, vagy a politikai uralom és a papi kaszt között érdekközösséget hoz létre.

 

A vallás kialakulásának másik forrása a szociális érzés. Az apa és az anya, a nagyobb emberi közösségek vezetői - halandók és esendők. A vezetés, a szeretet és a támasz utáni vágy a magva a szociális, illetve erkölcsi isten fogalmának. Ez az isten a gondviselés istene, aki megvédelmez, határoz, jutalmaz és büntet. Az az isten, aki az ember mindenkori látóköréből tekintve a törzs és az emberiség életét    illetve az életet álta­lában    szereti és segíti, vigasztaló a szerencsétlenségben és a csilla­píthatatlan vágyban, s aki az elhaltak lelkét megőrzi. Ez a szociális vagy erkölcsi isten fogalma.

 

A zsidó nép Szentírásában szépen megfigyelhető, amiként az a félelem val­lásából erkölcsi vallássá fejlődik, ami azután az Új Testamentumban folytatódik. A kultúrnépek vallásai, de különösen a keleti népeké elsősorban erkölcsi vallások. A félelem vallásáról az erkölcsi val­lásra való áttérés fontos haladást jelentett a népek életében. Óvakodni kell azonban attól az előítélettől, hogy a primitív kultúrák vallása tisztán félelem­vallás, és a művelt népeké tisztán erkölcsi vallás. Inkább kevert tí­pusok ezek, de azért a szociális élet magasabb fokán már inkább az er­kölcsi vallás az uralkodó.

 

Mindezen típusokban közös az is­teneszmény emberi jellege. A vallási érzés ezen fokán csak különösen művelt egyének vagy igényes közösségek szoktak ténylegesen túllépni. Létezik azonban a vallási érzületnek egy harmadik típusa is, de ez csak nagyritkán jut kifejezésre; ezt kozmikus vallásosságnak fogom nevezni. Az, akiben nincs meg ez az érzés, nehezen fogja megérteni, mert egyáltalában nem jár együtt semmiféle emberszerű isten fogalmával.

 

Az egyén érzi az emberi kívánságok és célok jelentéktelenségét és azt a fenségességet és csodálatos rendet, amely a természetben és a gondolatok világában megnyilvánul. Az egyéni létet börtönnek érzi, és a létezők összességét mint egységest és érthetőt szeretné átélni. A kozmikus vallásosság csírái már alacsonyabb fejlődési fo­kon is megmutatkoznak, így például Dávid több zsoltárában és a prófé­ták némelyikénél. Sokkal erősebbek a kozmikus vallásosság össze­tevői a buddhizmusban, amelyre bennünket különösen Schopenha­uer csodálatos írásai tanítottak.

 

Minden idők vallási lángelméi kitűntek kozmikus vallásosságuk­kal, amely nem ismer el emberi képre kigondolt tant és istent. Ezért nincs olyan egyház, amelynek fő tantételei a kozmikus vallásossá­gon nyugodnának. Innen van az, hogy a mindenkori eretnekek között olyan embereket találunk, akiket e legemelkedettebb vallásosság töltött el, és kortársaiknak hol istentagadóknak, hol szenteknek tűntek. Ebből a szempontból tekintve az olyan emberek, mint Démokritosz, Assisii Szent Ferenc és Spinoza nagyon közel álltak egymáshoz.

 

Miként közölheti egyik ember a másikkal a kozmikus vallásos­ságot, ha az sem kialakult istenképhez, sem vallástudományhoz nem vezethet? Úgy vélem, hogy a művészetnek és tudománynak legfontosabb teendője, hogy ezt az érzést a fogékonyakban fölkeltse és éltesse.

 

Így érünk el a tudomány és vallás viszonyának oly fölfogásához, amely a többitől nagyon különbözik. A történelmi áttekintés után ugyanis az ember a tudományt és a vallást engesztelhetetlen ellen­feleknek tartaná, és ez nagyon érthető. Mert aki a történések okoza­ti törvényszerűségéről meg van győződve, az nem hihet olyan lény eszméjében, amely a világtörténés menetébe beavatkozik; föl­téve természetesen, hogy az illető az oksági hipotézist komolyan veszi. A félelemvallásnak nála helye nincs, épp oly kevéssé a szoci­ális, illetve erkölcsi vallásnak. Olyan isten, aki jutalmaz és büntet, számára már csak azért is elképzelhetetlen, mert az ember külső és belső, törvényszerű szükségesszerűségek szerint cselekszik, tehát Isten szem­pontjából épp úgy nem lehetne felelős, mint egy élettelen tárgy az általa végrehajtott mozdulatokért. Ezért – eléggé jogtalanul – a tu­dománynak azt vetik a szemére, hogy az erkölcsöt aláássa. Ám az em­ber etikai magatartása együttérzésen, nevelésen és szociális kötelé­keken nyugszik, és semmiféle vallási alapokra nincs szüksége. Elég szomorú volna az emberekre nézve, ha a halál utáni büntetés félel­mével és a jutalmazás reményével kellene őket kordában tartani.

 

Érthető tehát, hogy a vallások a tudomány ellen mindig küzdöttek és követőit üldözték. Másrészt azonban azt állítom, hogy a kozmikus vallásosság a kutatás legerősebb és legnemesebb hajtórugója. Csak aki azokat a hallatlan erőfeszítéseket és mindenekelőtt azt az oda­adást föl tudja fogni, amelyek nélkül úttörő tudományos gondolati al­kotások nem jöhetnek létre, csak az tudja elképzelni annak az érzésnek az erejét, amelyből ilyen – a gyakorlati élettől távolálló – munka származhat. Mily mélyen kellett hinnie Keplernek és Newtonnak a világépítmény értelmében, és mily vágy élt bennük a világban megnyilvánuló értelem leg­csekélyebb csillanásának megragadására, hogy az ég szerkezetének gé­pezetét hosszú évek munkája során kibogozniuk sikerült! Aki a tudo­mányos kutatást elsősorban csak gyakorlati következményei révén ismeri, az könnyen helytelenül ítéli meg azoknak az embereknek szellemi ál­lapotát, akik a föld országaiban és az évszázadokban szétszórva – szkeptikus kortársaktól körülvéve – a velük hasonló szelleműeknek a helyes utakat mutatták meg. Csak az, aki életét maga is hasonló cé­loknak szenteli, csak az tudja elképzelni, hogy mi lelkesítette ezeket az embereket, mi adott nekik erőt, hogy a sok sikertelenség ellenére a célhoz hívek maradjanak. Ezt az erőt a kozmikus vallásosság adja. Egy kortárs nem egészen indokolatlanul azt mondotta, hogy kizáró­lag a mai – általánosságban materialista beállítódású – korszak  valóban komolyabb ku­tatói az igazi mélyen vallásos emberek. 

 

 

 

KUTATÁS VALLÁSOSSÁGA

 

Önök nehezen fognak olyan elmélyülten kutató tudományos szellemet találni, akiben ne volna valami sajátos vallásosság. De ez a val­lásosság különbözik a naiv emberétől. Ez utóbbi számára Isten olyan lény, akinek gondviselésére számít, akinek büntetéseitől fél – magasztos érzésféle, körülbelül olyan, mint amilyet a gyermek apja iránt érez; – egy olyan lény, akivel bizonyos mértékben személyi kapcsolat­ban van, akármilyen tiszteletreméltó is az.

 

A kutatót azonban a történések oksági összefüg­gései ragadják meg. Az ő részére a jövő nem kevésbé szükségszerű és meghatározott, mint a múlt. Az erkölcsi az ő részére nem isteni, hanem tisztán emberi ügy. Az ő vallásossága a természeti törvényszerűség harmóniájának elragadtatott csodálatában rejlik, amely harmóniában annyi meg­fontolt értelem nyilatkozik meg, hogy ehhez képest valamennyi értelmes emberi gondolat és rendelkezés csak jelentéktelen visszatükröződés. Ez az érzés életének és igyekezetének vezérelve, amennyiben az önző kívánságok igája alól föl tud szabadulni. Kétségtelen, hogy ez az érzés rokona annak, amely a vallásos alkotókat mindenkor áthatotta.

 

 

Az élet értelméről

 

Mi az értelme létezésünknek és mi az értelme egyáltalában az élőlények életének?  Aki erre a kérdésre válaszolni tud, az vallásos. Te azt kérded: van-e egyáltalában értelme ezt kérdezni? Mire én azt felelem: aki saját és embertársai életét értelmetlennek találja, az nemcsak boldogtalan, hanem arra is alig képes, hogy éljen.