Hogyan látom a világot?

 

Milyen különös a helyzetünk, a föld gyermekeié! Csak rövid látogatásra van itt mindenki. Nem tudja miért, de néha azt hiszi, hogy sejti. A mélyebb szemlélődés nélküli mindennapi élet szempontjából azonban tudjuk: a többi ember miatt vagyunk itt – azaz pontosabban: azok miatt, akiknek kacajától és jólététől a saját boldogságunk függ, és a sok ismeretlen miatt, akiknek sorsával együttérzésünk láncolata fűz össze. Naponta számtalanszor gondolok arra, hogy külső és belső életem ma is élő vagy már meghalt emberek munkáján nyugszik, és hogy igyekeznem kell ugyanolyan mértékben adni, mint amilyenben eddig  kaptam, és még kapni fogok. Szerénység után vágyakozom, és sokszor nyomaszt az az érzés, hogy a szükségesnél többet veszek igénybe embertársaim munkájából. A társadalmi osztálykülönbségek szerintem nem jogosak, és végeredményben erőszakon nyugvónak tartom azokat. Úgy gondolom: az egyszerű és igénytelen külső élet minden ember testének és lelkének hasznára válik.

 

Az ember – filozófiai értelemben vett – szabadságában semmiképpen sem hiszek. Az ember nemcsak külső hatások kényszere alatt, hanem belső szükségszerűségek hatására is cselekszik. Schopenhauer mondása: „Az ember teheti azt ugyan, amit akar, de nem akarhatja azt, amit akar” már kora fiatalságom óta megfogott, és az élet durvaságainak megpillantásakor és elszenvedésekor mindig vigaszom és türelmem kiapadhatatlan forrása volt. Ez a tudat jótékonyan enyhíti a könnyen bénítólag ható felelősségérzetet, és segít abban, hogy se magunkat, se másokat ne vegyük túl komolyan, sőt olyan életfölfogást eredményez, amely a humort is érvényesülni engedi.

 

A saját létünk  – és egyáltalában a teremtmények létének – értelmét és célját kutatni objektív szempontból  mindenkor értelmetlennek tűnt föl nekem. És mégis, minden embernek vannak bizonyos eszményei, amelyek törekvéseit és ítéleteit irányítják. Ebben az értelemben nekem sohasem tűnt a kedvtelés és a jólét öncélnak (ezt az etikai bázist a disznócsorda eszményének nevezem). Az én eszményeim, amelyek a szemem előtt lebegtek, és mindig vidám életkedvvel töltöttek el: a jóság, a szépség és az igazság. A velem egyformán gondolkodók megértése, valamint az  objektívval, a tudományos kutatás és a művészetek területén örökre elérhetetlennel való foglalatoskodás nélkül az életem üresnek tűnt volna. Az emberi élet banális céljait: a tulajdont, a külső sikert, a fényűzést – már gyermekkorom óta megvetettem.

 

A szociális igazságosság és a szociális kötelezettségek iránti szenvedélyes érzésem mindig szemben állott azzal a tulajdonságommal, hogy sohasem éreztem szükségét az emberekhez vagy az emberi közösségekhez való közvetlen csatlakozásnak. Én igazi „egyfogatú” vagyok, aki sohasem tartozott teljes szívvel sem az államhoz, sem a hazához, sem a baráti körhöz, de még a szűkebb családhoz sem, hanem mindezekkel a kötelékekkel szemben az idegenség érzete és az egyedüllét kívánsága élt bennem állandóan, és ez az érzés a korommal együtt még növekedett is. Határozottan, de megbánás nélkül érzem a többi emberrel való megértés és összehangoltság határát. Bár az ilyen ember gondtalanságának és fesztelenségének érzetét részben elveszíti, ezzel szemben messzemenően független embertársaink véleményétől, szokásaitól, ítéleteitől és nem esik abba a kísértésbe, hogy egyensúlyát ilyen bizonytalan alapokra helyezze.

 

Politikai eszményem a demokrácia. Tiszteljenek mindenkit mint személyt, és senkit se istenítsenek. A sors iróniája, hogy a többiek éppen nekem adóznak túlzottan nagy tisztelettel és csodálattal – anélkül azonban, hogy tehetnék erről, vagy rászolgáltam volna erre. Ez talán abból a sokak számára elérhetetlen vágyból származik, hogy megértsék azt a néhány gondolatot, amelyet gyenge erőmmel szakadatlan küzdelemben találtam meg. Nagyon jól tudom: minden szervezeti cél eléréséhez szükséges, hogy valaki gondolkozzék, rendelkezzék és nagy vonalaiban vállalja a felelősséget. De a vezetettek ne kényszerből cselekedjenek. A kényszer autokrata rendszere – meggyőződésem szerint  – rövid idő alatt degenerál, mert az erőszak mindig az erkölcsileg alacsonyabb rendűeket vonzza, és – meggyőződésem szerint – szabály, hogy a zseniális tirannusok utódaiként latrok szoktak következni. Ebből kiindulva mindig szenvedélyesen ellene voltam az olyan rendszereknek, mint amilyeneket most Olaszországban és Oroszországban tapasztalunk. Az Európában ma is uralkodó demokratikus rendszer hitelvesztését nem szabad a demokrácia alapeszméjének terhére róni, hanem az okot inkább a kormányzati vezetők állandóságának hiányában és a választási rendszer személytelen jellegében kell keresni.  Én azonban azt hiszem, hogy az Észak-Amerikai Egyesült Államokban megtalálták a helyes megoldást: nekik ugyanis hosszú időtartamra megválasztott, felelős elnökük van, akinek elég hatalma van ahhoz, hogy a felelősséget ténylegesen viselhesse is. Ezzel szemben a mi államberendezésünkben azt becsülöm, hogy az egyénről – betegség és szükség esetén    milyen messzemenően gondoskodik. Igazán értékes emberi hajtóerőnek nem az államot tartom, hanem az alkotó és érző egyént, a személyt: ő az egyedül, aki nemeset és finomat alkot, míg a horda – mint olyan  – mindig tompa marad érzéseiben és gondolkodásában.

 

Itt ki kell térnem a hordaélet leggonoszabb torzszülötteire: az általam annyira gyűlölt militarista szellemű alakulatokra! Nem becsülöm azt az embert, aki élvezettel tud a sorban zeneszóra menetelni; ez az ember agyát csak tévedésből kapta, hiszen teljesen elegendő lett volna neki a gerincvelő is. A civilizációnak ezt a szégyenfoltját a lehető leggyorsabban el kellene tüntetni! Hőstettek – vezényszóra, értelmetlen erőszakosságok és fájdalmas hazafiaskodás! Mily izzóan gyűlölöm ezt a szellemet, mily közönséges és megvetendő számomra a háború; inkább darabokra szaggattatnám magam, minthogy ilyen szégyenletes dologban részt vegyek! De annyira jó véleményem van az emberiségről, hogy hinnem kell: ez a lidércnyomás már régen megszűnt volna, ha a népek egészséges értelmét az üzletileg és politikailag érdekelt iskolák és a sajtó útján rendszeresen meg nem mételyeznék.

 

 

A legszebb amit megélhetünk, a titok érzete. Ez az az alapérzés, amely az igazi művészet és tudomány bölcsőjénél jelen van. Aki ezt nem ismeri, aki nem tud csodálkozni, elámulni, az – hogy úgy mondjam – halott, és a szeme kialudt. A titok élménye  – ha a félelem érzésével keverten is  – nemzette a vallást. A számunkra áthatolhatatlan létezésének a tudata és a legmélyebb érelemnek és a legragyogóbb szépségnek a megnyilvánulása – mely értelmünk által csak legprimitívebb alakjában közelíthető meg – : ez a tudat és érzés az, ami igazán vallásossá tesz; ebben az értelemben, de csakis ebben tartozom a mélyen vallásos emberek közé. Egy istent, aki teremtményeit jutalmazza és bünteti; akinek olyan akarata van, mint amilyet magunkban mi magunk is tapasztalunk, nem tudok elképzelni. Sőt még azt az individuumot sem tudom elgondolni, aki túlélné testi halálát: akármennyire is táplálják ezt a gondolatot  – félelemből vagy nevetséges egoizmusból    a gyenge lelkűek. Részemre elég az élet örökkévalóságának misztériuma, a létező csodálatos fölépítésének tudata és sejtése, és az alázatos igyekezet, hogy a természetben megnyilatkozó értelem hacsak még oly parányi részét is megérthessem.