Holbach (1723—1789)

(Paul Henry Thierry)

Système de la Nature

(Megjelenés éve: 1770.)

 

(Holbach: A természet rendszere,

Budapest: Akadémiai Kiadó, 1978)

 

 

 

Holbach a francia természettudományos materializmus kiemelkedő képviselője. „A természet rendszere” a materializmus e változatának klasszikus műve, melyben az olvasó megismerheti e gondolatrendszer  és világértelmezés legfontosabb állításait és érveit, szembesülhet erejével és gyengéivel.

 

Amiként az értelem és cél nélküli, vak kozmosz görögöknél megfogalmazódó eszméjének első nagy összefoglalását Lucretius alkotta meg A természetről című művében, úgy A természet rendszere a francia természettudományos materializmusnak -  a vak kozmosz ókori görög eszméje e modern újrafogalmazódásának - jellegzetes műve. Ennyiben Holbach műve Lucretius művének modern párja.

 

Ma már csak történeti érdekesség: a görög és francia változat mellett a vak kozmosz eszméjének egy harmadik verziója is kialakult.  Ez „dialektikus materialista természetfölfogásnak” nevezte magát, s  1948 ás 1989 között más államok mellett a magyar állam hivatalos ideológiája volt:  leegyszerűsített változatát a marxista-leninista filozófia keretében Magyarország összes főiskoláján és egyetemén kötelező tananyagként tanították. Bár a dialektikus materializmus – melyet Marx hozott létre, majd Engels és később Lenin némileg leegyszerűsített – a materializmus új változatának tekinti, s mint ilyen határozottan szembeállítja magát a francia materializmussal, a természet tekintetében annak továbbfejlesztett, filozófiailag kifinomított változataként értelmezhető. (Újat elsősorban nem a természet, hanem az ember és a társadalom megközelítésében hozott.)

 

A dialektikus materialista természetfölfogás szorosan kötődött egy hatalmi rendszerhez, s miután ez a rendszer  összeomlott, eltűnt gondolkodásunkból. (Csupán a marxizmus társadalmi tanítása hat még bizonyos nyugati körökben.) Viszont a francia természettudományos materializmus ma is erősen jelen van közgondolkodásunkban. Így azok az ateista  természettudósok és gondolkodók, akik azt állítják, hogy a természettudományos tudás ellentmondásban van a vallásos természetfölfogással és csak az ateista-materialista világképpel egyeztethető össze, lényegében Holbach és a többi francia materialista gondolkodó fölfogását és érveit ismétlik meg a mai természettudományos ismeretek szövegösszefüggésében. Bármily sokat fejlődött is  azóta a természettudomány, a természettudományos materializmus érvelési struktúrája nem változott.

 

A francia természettudományos materializmus legfontosabb újdonsága, hogy immáron a modern – a Galilei, Descartes, Newton vonalon kialakuló – természettudományra, annak eredményeire, sikereire hivatkozva érvel amellett, hogy kozmoszunk minden értelmet és célt nélkülöző,  „vak” világegyetem.  A görög atomistákkal szemben, akik következetesen csupán az atomok véletlen kavargásából létrejött véletlen konfigurációnak tekintették világunkat, a természettudományos materialisták számára a világegyetem bár céltalan, értelem nélküli, de mégis rendszer. S ezen a ponton már érdemes megállni és elgondolkodni: vajon egy rendszer nem attól rendszer-e, hogy szabályozott struktúrát – s ebben az értelemben mégiscsak valamiféle „értelmet” – hordoz?

 

A görög atomistáknál nincsenek mai értelemben vett természeti törvények, mindent a véletlen ural. A francia materialistáknál viszont Descartes természeti törvényeivel találkozunk. (Igaz náluk ezek a maguk konkrétságukban nem a kartéziánus fizika, hanem Newton törvényei, ám a newtoni törvények természetfilozófiailag tekintve ugyancsak a kartéziánus értelmében vett természeti törvényekhez tartoznak.) E természeti törvények Descartes-nál egy mindenható és tökéletes kozmikus értelemből fakadnak, s így számára nem jelent problémát, hogy e törvények révén a természet rendszert alkot, azaz hogy ezen önmagukban valóban cél és értelem nélküli törvények rendezett világot hoznak létre.  Vele szemben a francia materialistáknál erre nincs válasz: ők maguk úgy tesznek, mintha e kérdés föl sem merülne.

 

Egyik oldalról az értelmet hordozó, vagy értelmes tervezetből fakadó, másik oldalról az értelmet nélkülöző, céltalan kozmosznak a természettudományhoz való viszonyát tekintve a francia materialisták azt hirdetik, hogy a természettudományos ismeretek birtokában értelmes ember nem lehet vallásos, nem lehet az értelmet hordozó kozmosz híve (az „aszimmetria-tézis”).  E nézetük kifejeződik abban is, hogy ők racionalistáknak tekintik magukat, szemben azokkal, akik valamiképpen meg vannak győződve arról, hogy a kozmosz értelmes rendet hordoz. Fölfogásukból viszont az következik, hogy minden értelmetlen és céltalan a kozmoszban, s maga az ember, az emberi tudomány, az emberi művészet és kultúra – s ennek részeként az ő „racionalizmusok”  is - csupán értelmetlen (azaz „irracionális”) kozmikus erők összjátékának eredménye.

 

 

 

 

Holbach érveinek struktúrája:

 

 

1. Tapasztalatelvűség („empirizmus”): a természetet a természet tapasztalati vizsgálatával ismerhetjük meg. A tapasztalatnak kell vezetnie bennünket, nem a spekulációnak. Az új tudomány azért sikeres, azért lehet rá támaszkodni, mert tapasztalatelvű.

 

 

2. A tapasztalat azt mutatja, hogy természeti jelenségek csak természeti jelenségekből származnak: semmi sincs, amely ne a természetből, természeti okok hatására keletkezne.

 

„Vagyis az anyagban benne rejlő mozgás az, ami minden létezőt megváltoztat és szétrombol ….  Az állatok, növények és ásványok keletkezésében, növekedésében és önálló létében soha mást nem találunk, mint anyagokat, melyek összetevődnek társulnak, fölhalmozódnak, kiterjednek és lépésről lépésre alakítják ki az érző, vegetáló vagy e képességekkel nem rendelkező lényeket. És ugyanezek az anyagok, miután egy ideig sajátos formában léteznek, pusztulások által kényszerülnek  újabb lények létrehozására.” (A természet rendszere, I. rész, III. fejezet: Az anyag. .37-38.. oldal)

 

3. A természetben nincs cél, értelem, csak célnélküli oksági hatások és cél nélküli, mindig ugyanúgy ható természeti törvények vannak: a természet anyagi természetű.

 

4. Mivel csak  természeti létezőket tapasztalunk, s mivel e létezőknek csak anyagi-természeti okai vannak, továbbá mert azt is tapasztaljuk, hogy  egy-egy természeti létező mindig csak természeti-anyagi létezőkből jön létre, ezért az anyagi világegyetem örökkévaló.

 

Azaz:

„A világegyetem, minden létezőnek ez a hatalmas foglalata sehol másból nem áll, mint anyagból és mozgásból. Teljes egészében okok és okozatok hatalmas és hézag nélküli láncolatának mutatkozik. Néhány okot ezek közül már ismerünk, mert közvetlenül hatnak érzékszerveinkre. Mások ismeretlenek előttünk, mert csupán okozatainak révén hatnak reánk, melyek gyakran már igen eltávolodnak eredeti okaiktól.” (A természet rendszere, I. rész, I. fejezet: A természet. 18. oldal)

 

’És ha valaki azt kérdezné, honnan származott az anyag? Azt feleljük, hogy mindig is létezett.’ (A természet rendszere, I. rész, II. fejezet: A mozgás. 28. oldal)

 

5. Az ember az anyagi világegyetem – az anyagi  természet része – , nem több mint  anyagi konfiguráció:

 

„Az ember sem más, mint olyan egész, amely bizonyos anyagok kombinációjából tevődik össze, az illető anyagok tulajdonságai szerint;  e berendezést szervezetnek hívjuk, s ennek lényege az érzékelés, gondolkodás, cselekvés, vagy egy szóval: egy olyan sajátos mozgási mód, amely megkülönbözteti a többi létezőtől.” (A természet rendszere, I. rész, I. fejezet: A természet. 18-19. oldal)

 

 

6. A mozgás nem kívülről adódott az anyaghoz. Az anyag saját magától mozog:

 

„….. a megfigyeléseke elemzése meggyőz arról, hogy a természetben minden állandó mozgásban van …. De – kérdezhetné valaki – honnan nyerte a természet a maga mozgását? Önön magától – feleljük erre, mert a természet az a nagy mindenség, amin kívül semmi sem létezhet. Azt feleljük, hogy a mozgás olyan létezési mód, amely szükségképpen folyik az anyag lényegéből; hogy az anyag saját energiája által mozog; hogy az anyag mozgását a benne lévő erők okozzák …” (A természet rendszere, I. rész, II. fejezet: A mozgás. 23-25. oldal)

 

„A világegyetemben minden mozog. A természet lényege a mozgás. Ha figyelmesen megvizsgáljuk egyes részeit, látni fogjuk, hogy nincs egyetlen része sem, mely abszolút nyugalomban van. ….Vagyis a megfigyeléseke elemzése meggyőz arról, hogy a természetben minden állandó mozgásban van …. De – kérdezhetné valaki – honnan nyerte a természet a maga mozgását? Önön magától – feleljük erre, mert a természet az a nagy mindenség, amin kívül semmi sem létezhet. Azt feleljük, hogy a mozgás olyan létezési mód, amely szükségképpen folyik az anyag lényegéből; hogy az anyag saját energiája által mozog; hogy az anyag mozgását a benne lévő erők okozzák …” (A természet rendszere, I. rész, II. fejezet: A mozgás. 23-25. oldal)

 

„ A fizikusok nagy része élettelennek tartotta vagy mozgásképtelennek azokat a testeket, melyek csak külső mozgató vagy ok hatására mozognak.  Ebből arra véltek következtetni, hogy a testeket alkotó anyag természeténél fogva teljesen tehetetlen. …. Szívesebben tételeztek föl egy külső mozgató okot, melyről fogalmuk sem volt. semhogy elismerjék, hogy a testek saját természetüknél fogva mozognak. …..  Ha előítéletek nélkül vizsgálták volna a természetet, rájöttek volna, hogy az anyag saját erői által hat és mozgásához nincs szükség semmiféle külső mozgatóra.” (A természet rendszere, I. rész, II. fejezet: A mozgás. 25-26. oldal)

 

Ha például vasport, ként és vizet összevegyítünk, ezek az anyagok egymásra azonnal hatni kezdenek, egyre jobban fölmelegszenek, majd végül robbanás következik be. Ha lisztet vízzel keverünk és az oldatot elzárjuk, bizonyos idő múlva megfigyelhetjük, hogy benne szerves lények keletkeznek …  a legszörnyűbb hatások olyan anyagok keveredéséből keletkeznek, melyeket holtaknak és tehetetleneknek hiszünk. Mindezek a tények cáfolhatatlanul bizonyítják, hogy a mozgás az anyagban minden küldő tényező közbejötte nélkül támad, növekszik, gyorsul.” (A természet rendszere, I. rész, II. fejezet: A mozgás. 26-27. oldal)

 

„És ha valaki azt kérdezné, honnan származott az anyag? Azt feleljük, hogy mindig is létezett. És ha azt kérdezné, hogy az anyag honnan is kapta a mozgását? Azt feleljük, hogy ugyanazon okból öröktől fogva mozog, mert a mozgás szükségképpeni következménye létének, lényegének, elemi tulajdonságainak, aminők a kiterjedés, súly, áthatolhatatlanság, alak, stb.” (A természet rendszere, I. rész, II. fejezet: A mozgás. 28. oldal)

 

 

7. Minden olyan kérdés, amely arra irányul, hogy a mozgás és az anyag honnan van, értelmetlen, hiszen ellentmond a tapasztalatelvűségnek, s ezért üres spekuláció.

 

„ … magasabbra hágva keresni az anyag mozgásának és eredetének okát: csak a nehézségek fokozását jelentené és a vizsgálódásunkat teljesen kivonná az érzékszervek ellenőrzése alól. Megismerni és megítélni pedig csak azokat az okokat tudjuk, melyek hatnak érzékszerveinkre és mozgásba hozzák azokat.

Elégedjünk meg hát annak megállapításával, hogy az anyag mindig létezett, hogy saját lényegénél fogva mozog, hogy a természet minden jelensége a benne foglalt különféle anyagok mozgásából származik és ezért a természet, mint főnixmadár, hamuiból folytonosan új életre támad.” (A természet rendszere, I. rész, II. fejezet: A mozgás.31. oldal) [Vegyük észre: A befejező kijelentések teljesen ellentmondásban vannak a korlátozó-szkeptikus jellegű az első mondattal!]

 

„Ha a jelenségeket a természetnek, a sokféleképpen kombinált anyagnak, továbbá az abból folyó mozgásnak tulajdonítjuk, ez azt jelenti, hogy általános és ismert okokra vezettük vissza őket. Ha azonban feljebb akarunk emelkedni, képzelt térbe kerülünk, ahol soha nem lelhetünk egyébre, mint a bizonytalanság és a sötétség örvényébe.  Ne keressünk tehát mozgatóerőt kívül a természeten, amelynek a lényege mindig a létezés és az önmozgás; amelyet soha nem tudunk elképzelni tulajdonságok, ennek következtében tehát mozgás nélkül; amelynek minden része hatás, ellenhatás és szüntelen erőfeszítés állapotában van. Ahol egyetlen molekula sem leledzik, amely abszolút nyugalomba lenne és  ne foglalná el szükségszerűen azt a helyet, melyet szükségszerű törvények jelölnek ki a számára. Mi szükség van tehát arra, hogy az anyagon kívül keressünk egy mozgatóerőt, amely mozgásba hozza, hiszen mozgása éppolyan szükségszerűen következik létezéséből, mint kiterjedése, formája, nehézkedése és így tovább: és egy mozdulatlan természet már nem is lenne természet többé.”

 

 

8. A megismerés nehézségei, a „fehér foltokba” ütközés nem jogosítanak  föl annak föltételezésére, hogy valami nem anyagi, nem természeti hatóerő lenne jelen a természetben:

 

„ …a természetet figyelmesen tanulmányozva azt találjuk, hogy az általunk észlelhető mozgásfajták nem is különböznek oly nagyon az előttünk rejtve maradóktól. Az okozatuktól egészen távoli okok kétségen kívül közvetítő okok révén hatnak, s ezek segélyével nem egyszer eltudunk jutni az első okhoz. És ha az okok láncolatában akadályok bukkannak föl, melyek megnehezítik kutatásukat, vállalkoznunk kell azok legyőzésére. Ha pedig nem tudunk sikert elérni, akkor sincs soha jogunk föltételezni, hogy az oksági lánc megszakad vagy hogy a ható ok természetfölötti. Ilyenkor elégedjünk meg annak beismerésével, hogy a természetnek vannak olyan erői, melyet nem ismerünk, de soha ne helyettesítsük az ismeretlen okokat fantomokkal, fikciókkal vagy értelmetlen szavakkal, mert ezzel csak annyit érünk el, hogy tudatlanságunk megszilárdul, a kutatás megszűnik és makacsul megmaradunk tévedéseinkben.” (A természet rendszere, I. rész, IV. fejezet: Mozgástörvények, szükségszerűség. .40... oldal)

 

[Emlékezzünk vissza Descartes és Leibniz természetfilozófiájára!   Holbach itt őket ismétli meg, és ateista érvként próbálja meg fölhasználni azt, amit Descartes és Leibniz egy tökéletes és mindenható kozmikus értelemből, mint a világ teremtőjéből vezet le, s ami ezért teljesen összhangban van egy ilyent teremtő képzetével.]

 

9. Az ember kozmikusan irreleváns – ezért kozmikus szempontból közömbös, hogy szépnek látja-e a világot vagy sem:

 

„Hát mi az emberiség a Földhöz mérten? Mi a Föld a naphoz képest? Mi a Nap az égbolt mérhetetlen távolságait betöltő Napok tömegéhez képest? És ez a Nap nem arravaló, ahogyan elképzeled, hogy gyönyörűséget szerezzen szemednek és fölkeltse csodálatodat, hanem azért,  hogy elfoglalja azt a helyet, melyet számára szükségszerűség jelöl ki. …. Jóban és rosszban ismerd föl a különböző tulajdonságú létezők hatásmódját – összességük a természet – és ne hidd ezentúl, hogy a föltételezett végső mozgatóban összeegyeztethetetlen jóság vagy rosszindulat lakozik, hiszen ezek emberi tulajdonságok, vagyis csupán benned meglévő nézetek vagy gondolatok.” (A természet rendszere, II. rész, III. fejezet: A teológia zavaros és egymásnak ellentmondó fogalmai. 297. oldal)

 

10. A természetben jelen lévő, az embert érintő rossz csak egy gonosz démonnal lenne összeegyeztethető:

 

„Mindig kénytelenek leszünk rossznak vagy rendellenesnek érezni mindazt, ami, ha futólag is, de fájdalmasan érint bennünket. Ha pedig isten hozta létre a bennünket ily ellentétes érzésekre késztető okokat, ebből igenis azt a következtetést kell levonnunk, hogy isten hol jó, hol rossz, ha csak nem vagyunk hajlandók elismerni, hogy sem egyik, sem másik, hanem. Maga a szükségszerűség cselekszik. Az olyan világ, amelyben az ember annyi rosszat tapasztal, nem lehet egy tökéletesen jó istennek alávetve, viszont a világ, melyben annyi jót is tapasztalhatunk, nem állhat egy teljesen rosszindulatú isten kormányzása alatt sem.”

 

„El kell tehát ismernünk, hogy két egymással homlokegyenest ellenkező ősprincípium van; vagy pedig meg kell állapodni abban, hogy ugyanaz az isten hol jó, hol gonosz. Vagy végül el kell ismerni, hogy isten nem képes másként cselekedni, mint ahogy azt valójában teszi;  ez utóbbi esetben azonban méltán kérdezhetjük: nem fölösleges-e őt imádni vagy tőle bármit kérni? Hiszen ebben az esetben isten a végzettel, a dolgok szükségszerűségével azonos, vagy legalábbis alávetettje a saját maga által megszabott változhatatlan törvényeknek.” (A természet rendszere, II. rész, III. fejezet: A teológia zavaros és egymásnak ellentmondó fogalmai. 297-298. oldal)

 

„… egy olyan természetnek az állítólagos teremtője, ahol minden pillanatban változni látjuk a rendet és a rendetlenséget, a gonoszságot és a jóságot, az igazságot és az igaztalanságot, a bölcsességet és az esztelenséget: nem nevezhető jó, bölcs, értelmes és igazságos lénynek, hanem csakis gonosznak, őrültnek és elfajzottnak, hacsak nem tételezünk föl két egymással egyelő erejű teremtőt a természetben, akinek egyike szüntelenül pusztítja a másik műveit.”

(Holbach, A természet rendszere, II. rész, VII. fejezet: Teizmus és deizmus. .389-390. oldal)

 

 

11. A természetet ugyanakkor rend uralja. Benne természeti törvények működnek, örök szükségszerű rend és nem a vak véletlen jellemzi:

 

„De nehogy azt gondolja valaki, hogy …. mindent valamilyen vak oknak, az atomok kósza keringésének, véletlennek tulajdonítunk. Vak okoknak csak azokat hívjuk, melyeknek nem ismerjük a lefolyását, erejét és törvényeit. Esetlegesnek az olyan eseményt nevezzük, amelynek nem tudjuk az okát, és amelyet tudásunk, tapasztalatlanságunk folytán nem tudunk megfejteni.  Véletlennek tulajdonítunk minden olyan eseményt, amelynek szükségszerű kapcsolatát saját okaival nem látjuk. A természet azonban egyáltalában nem vak. Nem véletlenül működik.  …. A természetben mindent átláthatatlan csomók kötöznek össze egymással és minden esemény szükségszerűen folyik le benne, akár ismerjük okait, akár nem.  E téren gyakorta nagyon is tudatlanok vagyunk, azonban az Isten, Szellem vagy értelem szavak semmiképpen sem gyógyítják ezt a tudatlanságot ….”

 

12. A természet összetett dolgai nem a véletlen által, hanem a természeti törvények szükségszerűsége által jön létre. A véletlen valóban nem hozhatna létre olyan komplex dolgokat, mint az emberi fej, mely költemény megírására képes. De a természeti törvények igen.

 

„Mindazonáltal ismételten halljuk, hogy valamilyen szabályos alkotás nem tulajdonítható a véletlen kombinációinak. Azt mondják, hogy az ember soha nem juthatott volna el odáig, hogy a betűk véletlen kombinálása útján megteremtsen egy olyan költői művet, mint az Iliász.   Mi ezt vonakodás nélkül elismerjük; de ugyanazt mondják meg: vajon a kocka módjára kézzel egymás után dobált betűkből születik-e költemény? Ilyen erővel mondhatnák azt is, az ember lába az, ami egy értekezést megír. A természet az, ami biztos és szükségszerű törvények által kombinálva létrehoz egy olyan szervezetű fejet, amely képes azután egy költemény megírására…” (A természet rendszere, II. rész, V. fejezet: Descartes, Malebranche, Newton. .37-38.. oldal)

 

 

További részletek Holbach művéből:

 

Holbach (1723—1789)

(Paul Henry Thierry)

Système de la Nature

(Megjelenés éve: 1770.)

 

 „A természet mindenütt jelenlévő ereje és méltósága elvész, ha csupán részeit látjuk de nem tekintjük át az egészet.” (Plinius Historia Naturalis VII.)

 

 

„NB.  …..  egyszer és mindenkorra figyelmeztetni szeretném az olvasót, hogy ha e mű folyamán a természet hatásáról beszélek, akkor ezzel egyáltalában nem akarom megszemélyesíteni a természetet, amely absztrakt létező, hanem az ilyen hatáson azt értem, hogy szükségképpeni következménye egy olyan létező tulajdonoságainak, amely része a természet nagy egészének.  Ugyanígy, amikor azt mondom, hogy >a természet azt akarja, hogy az ember önmaga boldogulásán dolgozzék< , ezt az egyszerűség kedvéért és az ismétlések elkerülése végett teszem, s azt akarom vele mondani, hogy az érző, gondolkodó, akaró és cselekvő lények lényegéhez tartozik a saját boldogulásért végzett munka.” (A természet rendszere, I. rész, I. fejezet: A természet. 19. oldal)

 

 

„Az anyag létezése tény. A mozgás létezése ugyancsak tény. (A természet rendszere, I. rész, II. fejezet: A mozgás. 29. oldal)

 

„ilyen a természet állandó folyása, ilyen az az örökkévaló kör, melyet minden létezőnek be kell futnia. Így hozza létre, tartja fenn egy ideig, majd semmisíti meg a mozgás a világegyetem egyik részét a másik után, miközben a létezés mennyiségének összege mindig azonos marad. A természet változatai Napokat hoznak létre, melyek megannyi naprendszer központjává lesznek; bolygókat alkotnak, melyek saját lényegüknél fogva gravitálnak és írják le pályáikat e Napok körül; lassan a mozgás egyiket is,  másikat is megváltoztatja; s egy napon talán szerte fogja szórni a részeket, melyekből e csodálatos tömegeket fölépítette, s mindezt az ember, kurta létének során, csak mellékesen fogja észrevenni.

Vagyis az anyagban benne rejlő mozgás az, ami minden létezőt megváltoztat és szétrombol ….  Az állatok, növények és ásványok keletkezésében, növekedésében és önálló létében soha mást nem találunk, mint anyagokat, melyek összetevődnek társulnak, fölhalmozódnak, kiterjednek és lépésről lépésre alakítják ki az érző, vegetáló vagy e képességekkel nem rendelkező lényeket. És ugyanezek az anyagok, miután egy ideig sajátos formában léteznek, pusztulások által kényszerülnek  újabb lények létrehozására.” (A természet rendszere, I. rész, III. fejezet: Az anyag. .37-38.. oldal)

 

„Azt állítják, hogy az állatok igen meggyőző bizonyítékai egy teremtő hatalom létezésének, az a csodálatos összhang – mondják  –, melyben az egyes testrészek kölcsönösen segítik egymást funkciójuk betöltésében és az egész fönntartásában: mindez olyan mesterre vall, akiben egyesül a hatalom és a bölcsesség. Nem kételkedhetünk a természet hatalmában: ez hozza létre a szüntelen mozgásban  lévő anyag kombinációiból az általunk ismert élőlényeket. Ez élőlények részeinek összhangja természetük és összetételük szükségszerű törvényeiből ered és mihelyt ez az összhang megszűnik, az élőlény szükségszerűen elpusztul.” (A természet rendszere, II. rész, V. fejezet:  Descartes, Malebranche, Newton  357-358. oldal)

 

„Senki ne mondja erre, hogy alkotás elképzelhetetlen tőle különböző alkotó nélkül. A természet egyáltalában nem alkotás, mert öröktől fogva létezett önmaga által és benne történik minden; olyan óriási műhely, amely tele van mindenféle anyaggal és maga gyártja eszközeit, melyeket munkájához fölhasznál: minden munkássága saját erejének, tevékenységének és okainak következménye, melyeket magában foglal, létrehoz és működni késztet. Örök, nem teremetett, elpusztíthatatlan, mindig mozgásban lévő, különbözőképpen társuló elemekből jönnek létre az előttünk ismert lények és jelenségek …” (A természet rendszere, II. rész, V. fejezet:  Descartes, Malebranche, Newton  359-360. oldal)

 

„Az ember pedig, aki önmagát az istenség remekművének tekinti, minden más teremtményénél szembetűnőbben bizonyítja állítólagos alkotójának tehetetlenségét vagy rosszindulatát. Ez az értelmes, érzékeny gondolkodó lény, amely önmagát szüntelen az isteni előszeretet kiválasztott tárgyának tekinti … szerintünk nem egyéb, mint a többi durvább szerkezetű lénynél ingatagabb, törékenyebb és bonyolultabb szerkezete révén sokkal könnyebben pusztuló gépezet. A mi ismereteink nélkül élő állatok, a tenyésző növények, az érzéketlen kövek sok szempontból az embernél sokkal előnyösebb helyzetben vannak, legalábbis nem jutott nekik osztályrészül a lelki szenvedés, a gondolkodás gyötrelmei és az emésztő bánat, melynek az emberiség gyakran prédája.” (A természet rendszere, II. rész, V. fejezet:  Descartes, Malebranche, Newton  359-360. oldal)

 

„Seneca mondta: egyformán kínoznak minket a jelen és a múlt dolgai: ugyanis a múlt szenvedéseket az emlékezet megőrzi, az eljövendőket pedig előlegezi … Nem joggal kérdezhetnénk meg minden jó embert, aki azt állítja, hogy egy jóságos isten teremtette a világmindenséget a mi érzékeny fajtánk boldogságára: vajon ő teremtett volna-e egy ilyen világot, amelyben ennyi boldogtalan ember van? Nem lett volna érdemesebb lemondani ennyi érzékeny lény megteremtéséről, semmint egész életükre kiszolgáltatni őket a szenvedésnek?” (A természet rendszere, II. rész, V. fejezet:  Descartes, Malebranche, Newton  359. oldal, lábjegyzet.)

 

 

 

„Még erre is azt állíthatná valaki, hogy ha egy szobrot vagy órát mutatnánk egy vadembernek, aki ilyesmit még soha nem látott, ezeket szükségképpen egy nálánál ügyesebb és értelmesebb mester alkotásának tartaná: ebből viszont az következnék, hogy a világmindenség gépezetében, az ember és a természet jelenségeiben nekünk is olyan alkotót kell találnunk, akinek az értelme és hatalma sokszorosan fölülmúlja a mienket.”

 

„Elsősorban azt felelem erre: nem kételkedhetünk abban, hogy a természet igen hatalmas és igen találékony…

….

Másodsorban azt felelem, hogy a vademberben, akinek egy szobrot vagy órát mutatnánk, esetleg keletkezhetnek képzetek az emberi ügyességről, esetleg azonban nem. HA vannak ilyen fogalmai, akkor esetleg úgy képzelheti, hogy a szobor vagy az óra egy hozzá hasonló szerzet munkája lehet, akinek azonban olyan jó képességei vannak, melyek belőle hiányzanak. HA pedig a vadnak nincs fogalma az emberi ügyességről és a technika lehetőségeiről, az óra spontán mozgását látva nyilván azt fogja hinni, hogy állatról van szó, mely nem lehet ember műve….

……

Harmadszor  pedig azt felelem, hogy a vadember, ha kinyitja az órát és megvizsgálja alaposan részeit, talán megsejti, hogy ezek a részek olyan készítményre vallanak, amelyek csak emberi munkából származhatnak. Látni fogja, hogy különbözik a természet közvetlen alkotásaitól, amelyek között még soha nem bukkant fémből csiszolt kerekekre.   … megfigyelései után a vad az órát emberi műnek fogja tartani, vagyis olyan lény művének, aki hozzá hasonló képzetekkel rendelkezik, azonban olyan dolgok készítésére  képes, amelyre saját maga nem. Egyszóval a művet egy sok szempontból ismert lénynek tulajdonítja …. Mi viszont a természet hatalmának kellő ismerete híján művét egy olyan lénynek tulajdonítjuk, akit nálánál is kevésbé ismerünk és akinek ismeretlenül odaítéljük a természet minden művét, amit kevésbé tudunk megérteni. „(A természet rendszere, II. rész, V. fejezet:  Descartes, Malebranche, Newton  361/362. oldal)

 

[Megjegyzés: Ha nem a hiányok istene, hanem egy végső kozmikus tervező mellett érvelünk, aki a természetben tapasztalt rend forrása, akkor egyáltalában nem számít az, hogy a művet meg tudjuk-e érteni vagy sem.  A kérdés ez esetben annak a hatalomnak a természete, amellyel Holbach mindent meg kíván magyarázni, s amit ő a” természet hatalmá”-nak nevez. Csakhogy a „természet” Holbach számára a minden cél és értelem nélküli létezőkkel azonos. A végső kozmikus értelem melletti érv ezzel szemben arra hivatkozik, hogy a természet rendszere éppen rendezettsége, rendszer volta miatt inkább utal az értelemre és a célszerű tervezetre, mint az értelmetlenségre és a célszerűtlenségre. E szempontból pedig az, ha jobban értjük a természet rendszerét, egyáltalában nem gyöngíti a kozmikus tervező melletti érvet, hanem éppen ellenkezőleg: megerősíti azt. Minél inkább ismerjük ugyanis a természetet, annál inkább átlátjuk a benne kirajzolódó rendet, s éppen ez  e rend a tervező melletti érv -.a tervezettség argumentum -  kiindulópontja..  Holbach e szövegrészletében így  a természettudományos ateizmus egyik legdurvább csúsztatásával találkozunk,  mely azt a hamis ateista képzetet igyekszik alátámasztani, hogy a vallás forrása végeredményben a természet jelenségeinek meg nem értése, vagy hiányos ismerete, s így a tudomány – mely megismeri és megérti ezeket a jelenségeket - megcáfolhatja és eltüntetheti a vallást.]

 

„De nehogy azt gondolja valaki, hogy …. Mindent valamilyen vak oknak, az atomok kósza keringésének, véletlennek tulajdonítunk. Vak okoknak csak azokat hívjuk, melyeknek nem ismerjük a lefolyását, erejét és törvényeit. Esetlegesnek az olyan eseményt nevezzük, amelynek nem tudjuk az okát, és amelyet tudásunk, tapasztalatlanságunk folytán nem tudunk megfejteni.  Véletlennek tulajdonítunk minden olyan eseményt, amelynek szükségszerű kapcsolatát saját okaival nem látjuk. A természet azonban egyáltalában nem vak. Nem véletlenül működik.  …. A természetben mindent átláthatatlan csomók kötöznek össze egymással és minden esemény szükségszerűen folyik le benne, akár ismerjük okait, akár nem.  E téren gyakorta nagyon is tudatlanok vagyunk, azonban az Isten, Szellem vagy értelem szavak semmiképpen sem gyógyítják ezt a tudatlanságot ….”

Ezzel egyben megfeleltünk arra az örökös ellenvetésre is, amellyel a természet barátait illetik: hogy t.i. mindent a véletlennek tulajdonítanak. A véletlen értelmetlen szó, vagy legalábbis elárulja azok tudatlanságát, akik használják. Mindazonáltal ismételten halljuk, hogy valamilyen szabályos alkotás nem tulajdonítható a véletlen kombinációinak. Azt mondják, hogy az ember soha nem juthatott volna el odáig, hogy a betűk véletlen kombinálása útján megteremtsen egy olyan költői művet, mint az Iliász.   Mi ezt vonakodás nélkül elismerjük; de ugyanazt mondják meg: vajon a kocka módjára kézzel egymás után dobált betűkből születik-e költemény? Ilyen erővel mondhatnák azt is, az ember lába az, ami egy értekezést megír. A természet az, ami biztos és szükségszerű törvények által kombinálva létrehoz egy olyan szervezetű fejet, amely képes azután egy költemény megírására…” (A természet rendszere, II. rész, V. fejezet: Descartes, Malebranche, Newton. .37-38.. oldal)

 

[Itt a “vak” szó hagyományos filozófiai jelentésétől eltérő jelentéssel szerepel. E szöveg burkolt tartalma tulajdonképpen az, hogy a természeti szükségszerűségek kombinációja célra irányul, hiszen összjátékuk eredménye nem úgy véletlen, mint számok kockadobás-sorozat révén kapott kombinációja. ]

 

„…. azt mondják: fölfoghatatlan, hogy az értelem és  a gondolkodás az anyag tulajdonsága és módosulása lehet ….” (Holbach, A természet rendszere ,II. rész IV. fejezet: Clarke istenbizonyítékai, 342. oldal)

 

„Minél többet gondolkodik az ember, annál inkább meggyőződik arról, hogy a lélek nemcsak hogy nem különböztetendő meg a testtől,, de nem is más, mint ama szerepeihez, vagy ama létezési és működési módjaihoz viszonyítva szemlélt test, amelyekre életében képes. … a lélek nem más, mint érző, gondolkodó és cselekvőképessége viszonylatában szemlélt ember, akinek cselekvései saját természetéből, vagyis tulajdonságaiból, sajátos alkatából, valamint gépezetének a  ráható lények részéről átélt tartós vagy átmeneti módosulásaiból erednek.  Akik megkülönböztették a lelket a testtől, úgy látszik csak az agyat tudták megkülönböztetni a testtől. Valójában az agy a közös központ, ahol összefutnak és összekeverednek az emberi test részeiben szétszórt összes idegszálak. Ennek a belső szervnek a segítségével folynak le mindazok a műveletek, melyeket a léleknek tulajdonítottak.” (Holbach, A természet rendszere I. rész VII. fejezet: A spiritualizmus , 78. oldal)

 

Ha a jelenségeket a természetnek, a sokféleképpen kombinált anyagnak, továbbá az abból folyó mozgásnak tulajdonítjuk, ez azt jelenti, hogy általános és ismert okokra vezettük vissza őket. Ha azonban feljebb akarunk emelkedni, képzelt térbe kerülünk, ahol soha nem lelhetünk egyébre, mint a bizonytalanság és a sötétség örvényébe.  Ne keressünk tehát mozgatóerőt kívül a természeten, amelynek a lényege mindig a létezés és az önmozgás; amelyet soha nem tudunk elképzelni tulajdonságok, ennek következtében tehát mozgás nélkül; amelynek minden része hatás, ellenhatás és szüntelen erőfeszítés állapotában van. Ahol egyetlen molekula sem leledzik, amely abszolút nyugalomba lenne és  ne foglalná el szükségszerűen azt a helyet, melyet szükségszerű törvények jelölnek ki a számára. Mi szükség van tehát arra, hogy az anyagon kívül keressünk egy mozgatóerőt, amely mozgásba hozza, hiszen mozgása éppolyan szükségszerűen következik létezéséből, mint kiterjedése, formája, nehézkedése és így tovább: és egy mozdulatlan természet már nem is lenne természet többé.